Był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi. Nauczał i praktykował ponad 70 lat. Dzięki niemu uprawianie jogi stało się powszechne w Europie i Ameryce. Wypracowany przez niego sposób ćwiczeń nazwany został „metodą B.K.S. Iyengara”. Jest to najbardziej rozpowszechniony na świecie sposób praktykowania jogi. Urodził się 14 grudnia 1918 roku w ubogiej rodzinie. Zmarł w Punie 20 sierpnia 2014. Był słabym, chorowitym dzieckiem, obiektem drwin rodzeństwa. Po śmierci ojca 9-cio letni Sundara zamieszkał ze swoją starszą siostrą. Mąż siostry, Tirumalai Krishnamacharya, był nauczycielem jogi, ajurwedyjskim uczonym i uzdrowicielem. Został nauczycielem i guru chłopca. Młody Iyengar przez kilka lat praktykował i asystował swojemu guru, który w 1936 roku wysłał go do Puny w południowych Indiach. Tam Iyengar obok nauczania intensywnie praktykował, samodzielnie pracując nad wysubtelnieniem i udoskonaleniem asan dla osiągnięcia najwyższej perfekcji i precyzji w oparciu o własne doświadczenia. Stało się to kluczem jego nauczania.

Wtedy właśnie zaczęto postrzegać Iyengara jako nauczyciela jogi. W 1975 roku w Punie założył instytut nazwany imieniem jego żony Ramamani  i poświęcony jej pamięci : Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute. Do 1986 roku osobiście prowadził większość klas. Następnie nauczanie przejęła jego córka Geeta i syn Prashant. Wiedza Iyengara rozwijana i doskonalona przez jego dzieci przekazywana jest coraz większej liczbie adeptów jogi z całego świata.

 

Joga

 

Joga oznacza jedność ciała, umysłu i duszy. Jej celem jest przywrócenie równowagi i harmonii wewnętrznej. Jest jednym z najstarszych systemów filozofii indyjskiej. Uważa się, że prekursorem systemu jogi był żyjący ok. II w. p.n.e. indyjski filozof PATANJALI, autor  jednego z najważniejszych traktatów na temat jogi jakim są JOGASUTRY. Umiejętnie praktykowana joga pomaga zwalczać wiele dolegliwości. Asany zwiększają siłę mięśni, ścięgien, wymagają skupienia na oddechu, co wpływa korzystnie na pracę serca, co pomaga w natlenieniu komórek ciała i przyspiesza procesy metaboliczne. Joga opóźnia proces starzenia się, zapewnia długowieczność, doskonałą kondycję fizyczną i psychiczną. Mistrzostwo w takim oddziaływaniu systematycznej praktyki jogi na organizm osiągnął światowy guru joginów  B.K.S. Iyengar.

 

Metoda

 

Iyengar wypracował metodę nauczania charakteryzującą się ogromną precyzją i metodycznością. Usystematyzował i sklasyfikował pozycje jogi. Stworzył logicznie spójny system. Podzielił asany na kilka kategorii, z których pięć można uznać za podstawowe: pozycje stojące, wygięcia do tyłu, skręty, skłony do przodu, pozycje odwrócone. Każda z nich ma inne oddziaływanie na organizm i umysł. Opracował system tworzenia sekwencji i reguły łączenia asan z danej grupy. Sztuka ta doprowadzona przez Iyengara do mistrzostwa pozwala bezbłędnie osiągać zamierzony cel od terapeutycznego przez profilaktyczny po oddziaływanie na samopoczucie. Kolejną innowacją Iyengara było wprowadzenie do praktyki asan przyrządów w postaci koców, drewnianych kostek, pasków. Umożliwia to dostosowanie pozycji do indywidualnych możliwości i ograniczeń danej osoby. W 1966 roku opublikowano "Światło jogi" Iyengara, książkę opisującą wykonywanie klasycznych wersji asan, oraz podstawy Pranayamy. Stanowi ona kanon wiedzy na temat asan. W 1981 roku opublikowano jego następną książkę "Światło Pranayamy". Obie książki uznano jako współczesną klasykę i przetłumaczono na wiele języków.

Źródło wiedzy :

www.joga.org.pl

Źródło wiedzy :

www.joga.org.pl

Powrót do góry

JOGA NA BISKUPINIE   STUDIO JOGI

Kliknij mnie

Strona główna

   Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar

Copyright © 2017. Szkoła jogi Joga na Biskupinie. 

Wszelkie prawa zastrzeżone.